Drie pijlers voor een gezonde voetfunctie

Heb je pijnlijke voeten of benen? Ondanks eerdere behandelingen of zelfs inlegzooltjes? Wil je weten wat er met je voeten aan de hand is? Hoe je ze weer goed kunt laten functioneren?

Lekker lopen (wandelen of hardlopen) begint met je voeten. Deze moeten een stabiele basis1 hebben en tevens beweeglijk zijn; om moeiteloos en efficiënt te lopen moet je voet goed kunnen proneren2 en supineren3.

Analyse
Om te bepalen wat jouw voeten nodig hebben, doen we een analyse: Zijn je voeten gelijk? Staan ze stevig? Worden ze langer en breder als je je gewicht erop zet? Kan je voorvoet stevig aan de grond blijven als je je heupen draait?

Oefeningen

Met voor jou geschikte oefeningen kan je je voeten hun stabiliteit en bewegingsmogelijkheden teruggeven. Tijdens de afspraken leer ik je de oefeningen en voel je meteen dat ze werken. Deze oefeningen, die ik ook nog voor je opneem, zijn je huiswerk. Zo gaan je voeten weer functioneren zoals het bedoeld is, waarmee overbelasting weggenomen wordt en je voeten weer kunnen herstellen.

1 Wat is een stabiele basis?
Je voet hoort met drie punten stevig op de grond te rusten en zo een driepoot te creëren. Hoe breder deze driepoot is, des te stabieler je staat. Je kan dan eenvoudig op 1 been staan bijvoorbeeld. Bij veel mensen is deze driepoot om een of andere reden te smal geworden, zodat ze zich wankel voelen en de voet snel oververmoeid is.

Een inlegzooltje wordt dan vaak als oplossing gezien om de voet wat stabiliteit en rust te geven. Dit is helaas een lapmiddel want het functioneren van de voet zelf is niet verbeterd en zal ook niet verbeteren als je een zooltje gebruikt. Het is natuurlijk beter om de voet te leren hoe hij de drie juiste punten als driepoot kan gebruiken.

De voet in deze video heeft geen stabiele basis. Als de heupen gedraaid worden, laat de voet aan alle kanten de grond los en zie je de tenen naar houvast zoeken. Deze persoon heeft altijd pijnlijke voeten na het wandelen.


2 Wat is proneren?

Als je gewicht tijdens het lopen op je voorste voet komt, ontvangt deze voet het gewicht door te proneren. De voet wordt langer en breder, de voetboog wordt lager. Zo smeert de voet zichzelf als het ware uit over de ondergrond. Toen we nog zonder schoenen op een oneffen ondergrond liepen was dat hard nodig. Tegenwoordig zijn veel voeten dat vermogen een beetje kwijtgeraakt.

Maar door te proneren gebeurt er nog iets belangrijks in het lichaam en dat effect zijn we dus ook kwijtgeraakt. Tijdens een goede pronatie van de voet worden spieren in de voet plus delen van de kuiten, bovenbenen en bilspieren op spanning gebracht. Als een boog waarin een pijl naar achter getrokken wordt. Dit is de perfecte voorbereiding voor de boog om de pijl weg te schieten. Net zo is pronatie voor lichaam een perfecte voorbereiding om jezelf naar voren te bewegen in de volgende stap. Gebeurt dat niet? Dan is het hele loopproces verstoord.

De voet in deze tweede video is stijf. Als er gewicht op de voet gezet wordt, behoudt hij dezelfde vorm. Alle botjes zitten vast zodat de voet niet kan proneren. Lopen voelt niet soepel en is vermoeiend voor deze persoon.

3 Wat is supineren?

Tijdens een goede supinatie van de voet, vormt de voet zich tot een stijve structuur waarmee heel goed een stuwende kracht gegeven kan worden. Supineren gebeurt in het loopproces dus in de achterste voet tijdens het afzetten. Gebeurt dit op de juiste manier, dan komen onder andere de beenhefspieren en adductoren goed op voorspanning, waardoor het achterste been zonder moeite weer naar voren kan zwaaien en je gewicht naar je andere voet gebracht wordt.

Samengevat

Dus: Proneren bij voorste voet voor ontvangen van je gewicht. Supineren bij achterste voet voor voortstuwen van het lichaam. Beide processen zijn alleen mogelijk als elke voet een brede driepoot als basis heeft.

De voet in de deze derde video is soepel en kan zowel proneren (als er gewicht op gezet wordt) als supineren (als het bekken naar links gedraaid wordt, later in de video) zonder de stabiele basis te verliezen. Lopen voelt moeiteloos voor deze persoon.


"Ik heb al jaren last met mijn voeten en gebruik zowel op straat als in huis zooltjes, op maat gemaakt door een podotherapeut. Maar nog steeds had ik pijnlijke voeten nadat ik een eind in de natuur gewandeld had. Na een ochtend wandelen had ik een hele middag last en daar werd ik best een beetje chagrijnig van.

Ik ging naar Ruby voor een specifiek advies voor mijn voeten. Na twee afspraken en trouw de oefeningen gedaan te hebben, kan ik inmiddels thuis weer op mijn sokken of blote voeten lopen. Dat geeft me al een groot gevoel van vrijheid!" -Rineke-