Hoe jouw lichaam zijn werkelijke centrum weer gaat vinden

Je houding is van groot belang voor hoe je spieren aanvoelen. Stel je voor dat je hoofd niet bovenop je wervelkolom balanceert, maar naar voren steekt. De spieren in je nek en bovenrug moeten dan voortdurend werken om te voorkomen dat je hoofd door de zwaartekracht niet nog verder naar voren zakt. Dit geeft een stijf gevoel in de spieren die voortdurend op spanning staan.

Bij klachten ten gevolge van de houding kan je dus denken aan klachten in het gebied van nek, schouders en bovenrug of juist in het gebied van de onderrug en het SI gewricht.

In een ander voorbeeld kan het bekken scheef staan, doordat er bijvoorbeeld een voet uitgedraaid staat. Dan zal er met de borst of het hoofd gecompenseerd moeten worden omdat een mens de ogen altijd op de horizon gericht wilt kunnen houden. Dit levert spanningen op in je lichaam, dat een oorzaak kan zijn van je stijve onderrug. Het losmaken van je onderrug met oefeningen zal slechts tijdelijk helpen als er niets verandert aan je uitgedraaide voet en je houding.

Misschien heb je wel al eens geprobeerd om te komen staan met een goede houding. Dan heb je vast gemerkt dat een “goede houding” van buitenaf opleggen erg onnatuurlijk voelt en je zo ook niet erg soepel kan bewegen. Bovendien keer je weer terug naar je normale houding zodra je aandacht ergens anders naar toe getrokken wordt. We moeten dus op een andere manier te werk gaan en gebruik maken van de lichaamsintelligentie.

Analyse
Als je bij mij aan je houding wilt werken, onderzoeken we eerst de stand en bewegingsmogelijkheden van je bekken, borstkas en hoofd. Zo krijg je een plaatje van hoe je staat en beweegt als je voor jouw gevoel rechtop staat. Uiteraard kijken we ook even of er een oorzaak voor je houding te vinden is in de voeten.

Oefeningen
Daarna ga je aan de slag met slimme bewegingsvormen waardoor je houding op een natuurlijke manier zal verbeteren: dus zonder dat je geforceerd rechtop probeert te staan.

Dit zijn niet de oefeningen die je op de sportschool of bij de yoga doet. Dit zijn oefeningen waarbij alle gewrichten van het lichaam weer op een geïntegreerde manier bewegen. Bewegingsvormen die eigenlijk een soort overdreven versie zijn van stukjes uit het loopproces. Bruikbare bewegingen dus die je lichaam meteen herkent en oppikt.